Subscribe via RSS Feed Connect with as on Flickr
plen

Nasze dwujęzyczne dzieci: warsztaty dla rodziców i nauczycieli

Organizacja Together-Razem, realizująca nowy projekt edukacyjny nazwany Akademia Razem postanowiło zorganizować warsztaty pod hasłem Język, mowa, dwujęzyczność: jak wspomagać rozwój językowy polskich dzieci w Irlandii?

Autor: Marcin Szczerbiński

 Razem Together_plakatA3

  • Moje dziecko ma dwa lata i jeszcze nic nie mówi!

 

  • Mój syn mówi bardzo niewyraźnie, tylko ja potrafię zrozumieć, o co mu chodzi.

 

  • Chcę czytać książki do poduszki mojej pięcioletniej córce, ale ją to wcale nie interesuje.

 

  • Mój synek chodził cały rok do Junior Infants, ale nauczył się tylko dwóch liter.

 

Lekarze rodzinni, psycholodzy i logopedzi często słyszą takie pytania rodziców. Nauczyciele też mają swoje troski:

 

  • Maćka w ogóle nie interesuje czytanie!

 

  • Nauczył się (wreszcie!) literować wyrazy, ale dalej tych liter nie łą

 

  • Czyta dość płynnie, ale jak go zapytam, o czym było opowiadanie, nic nie potrafi opowiedzieć.

 

  • Jak opowiada, nic nie mogę zrozumieć: gdzie początek, środek i koniec.

 

 

W środowisku dwujęzycznym, w którym żyjemy, pojawiają się jeszcze inne pytania:

 

  • Mój syn miesza wyrazy polskie i angielskie w jednym zdaniu.

 

  • Nie lubi, jak ja mówię po angielsku, każe mi przestać

 

  • A mój przeciwnie, mówi, że mam mówić po angielsku, a nie po polsku!

 

  • Próbuje pisać po polsku, ale to katastrofa, bo zapisuje polskie wyrazy na angielski sposób

Za pytaniami tego rodzaju kryje się zrozumiała troska. Czy to takie zachowanie jest normalne? Czy dziecko samo z tego wyrośnie, czy też mam powody do niepokoju? Czy trzeba coś zrobić? Jak mogę pomóc memu dziecku (czy uczniowi)?

Próbując odpowiedzieć na niektóre z tych pytań, organizacja Together-Razem, realizująca nowy projekt edukacyjny nazwany Akademia Razem postanowiło zorganizować warsztaty pod hasłem Język, mowa, dwujęzyczność: jak wspomagać rozwój językowy polskich dzieci w Irlandii?

 Warsztaty zaplanowano z myślą o rodzicach i nauczycielach, a także wszystkich innych osobach zainteresowanych wspieraniem rozwoju dzieci. Uczestnicy poznają odkrycia naukowe na temat mowy, języka i rozwoju dziecka bezpośrednio przydatne w praktyce. Szczególną uwagę poświęcimy rozwojowi języka dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym (1-6 lat), ale będzie też mowa o problemach dzieci starszych, zwłaszcza tych z trudnościami.

Oto główne zagadnienia, które zostaną poruszone w trakcie warsztatów.

 

  • Jak precyzyjnie mówić o mowie i języku? Trochę koniecznej terminologii

 

  • Kamienie milowe rozwoju: czego się spodziewać w jakim wieku?

 

  • Czerwone flagi: co powinno budzić nasz niepokój?

 

  • Jak rozmawiać z dzieckiem tak, aby jego język pięknie się rozwijał? Garść praktycznych sugestii (popartych wynikami naukowych badań)

 

  • Opóźnienia i zaburzenia rozwoju językowego: Skąd się biorą? Gdzie szukać pomocy (w Polsce i w Irlandii)?

 

  • Dwujęzyczność: kłopot czy szansa?

 

  • Czy mam z dzieckiem rozmawiać po angielsku? Odpowiedź na częste pytania o dwujęzyczność

 

  • Nauka czytania i pisania w dwujęzycznym kontekście.

 

  • Czy posyłać dziecko do polskiej szkoły? Argumenty za i przeciw.

Warsztaty poprowadzi dr Marcin Szczerbiński, wykładowca psychologii (University College Cork), od lat popularyzujący wiedzę na temat czytania, pisania, języka i dysleksji (między innymi na swoim blogu http://akademiaortograffiti.pl/Blogi/Blog-dra-Marcina-Szczerbinskiego)

Warsztaty odbędą się w sobotę 13 czerwca w godzinach 10.00-15.00 w szkole St Maries on the Isle (naprzeciwko katedry św. Finbarra). Konieczna jest wcześniejsza rejestracja i  uiszczenie opłaty (10 euro na pokrycie materałów szkoleniowych) w biurze Together-Razem  (17 George’s Quay). Uczestnicy otrzymają także pakiet materiałów szkoleniowych.

Dodatkowe informacje  można uzyskać pod adresem razemacademy@together-razem.org

 

Share

Tagi:

Kategoria: Wydarzenia

Komentowanie na tej stronie jest wyłączone.