Czym jest marka narodowa, co ją kształtuje, jakie niesie za sobą korzyści i jak wpływa na relacje między państwami? Na te pytania odpowiadali eksperci, którzy spotkali się z liderami polonijnymi z całego świata w Senacie Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie. Ponieważ środowisko Polonii w Irlandii jest bardzo aktywne, wśród uczestników spotkania było aż pięć osób z Zielonej Wyspy. Spotkanie odbyło się 27 czerwca br., a przewodniczyła mu Wicemarszałek Senatu Maria Pańczyk-Podziej oraz senator Łukasz Abgarowicz. 

autor: Agnieszka Wieczorkowska

senat 210 lat temu Willy Ollins, jeden z największych specjalistów od budowania wizerunku i brandingu państw zaproponował, by Polska budowała swoją markę wokół pojęcia „Creative Tensions”. Jacy są Polacy? Kreatywni, dynamniczni, dążący do zmian i pracowici. Czasem można ich nieźle docisnąć, ale potem oddają energię ze zdwojoną siłą! Czyli jesteśmy pozytywni i energetyczni! Po 10 latach wrócono do tego tematu i po raz pierwszy udało się wypracować jeden, wspólny przekaz o Polsce, który docelowo ma być wykorzystywany w komunikacji prowadzonej przez wszystkie instytucje rządowe. To chyba dobry krok naprzód, bo przez ostatnie 25 lat każde ministerstwo prowadziło działania z grubsza na własną rękę.

_ST_2668_Podczas spotkania zorganizowanego w ramach Zjazdu Absolwentów Szkoły Liderów uczestnicy mieli okazję wziąć udział w seminarium na temat Zasad Komunikacji Marki Polska prowadzonym przez specjalistów z Departamentu Dyplomacji Kulturalnej i Publicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Tematem przewodnim była rola diaspory polskiej w promowaniu marki Polska. Nie sposób zaprzeczyć tezie, że migracja staje się coraz bardziej znacząca i po prostu trzeba docenić i wykorzystać jej wpływy i możliwości. W chwili obecnej mamy trzykrotny wzrost ilości ludzi żyjących poza granicami swojego kraju, a zjawisku temu sprzyja rozwój technologii, pozwalający na bycie w obiegu informacji z kraju pochodzenia i utrzymywanie kontaktu z rodakami.  W samej Irlandii żyje obecnie ponad 122 tysiące Polaków, stanowiąc tym samym największą grupę wśród mniejszości narodowych w tym kraju. „W tworzeniu pozytywnego wizerunku marki Polska, poza jej historią i stereotypami, istotne znaczenie mają przede wszystkim ludzie, którzy przyjechali do Irlandii, nazywając ją drugim domem” mówi Agnieszka Wieczorkowska z Dublina, uczestniczka spotkania.

spring intoW czasie spotkania senator Łukasz Abgarowicz podkreślił, że „(…) w marketingu jest zasada, że najlepszą reklamą, najlepszym wsparciem marki czy sprawy są dobre opinie opowiadane przez ludzi swoim przyjaciołom. Ten marketing bezpośredni, czy dyplomacja bezpośrednia, spotkania Polaków ze swoimi środowiskami w miejscach zamieszkania są bardzo istotne”. Wizerunek marki kraju jest sumą wyobrażeń na jego temat i odnosi się do obszarów, w których kraj jest aktywny. Polacy, ich pozytywne cechy, potencjał i kompetencje, a także dokonania i osiągnięcia czy produkty, które wytworzyli są tym pryzmatem, przez który budowany jest wizerunek marki Polska poza granicami kraju.

Oficjalny dokument z zasadami komunikacji marki Polska można znaleźć tutaj: http://www.msz.gov.pl/resource/5b18a33a-fb2e-4419-9696-ab6d54854373:JCR

asiaW drugiej części spotkania zaprezentowano projekty promujące Polskę, realizowane przez absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych z różnych krajów. Wśród wymienionych projektów uczestnicy mogli dowiedzieć się m.in. o kampanii społecznej „Jesteś u siebie. Zagłosuj” realizowanej w Irlandii przed wyborami samorządowymi w maju 2014 roku, a która była inspiracją do realizacji jej w innych krajach Europy, a także o Festiwalu Sztuki Polskiej w Limericku.

Spotkanie _ST_2681_liderów polonijnych z całego świata było częścią zjazdu organizowanego przez stowarzyszenie „Szkoła Liderów” w Warszawie. Była to również okazja do świętowania
20-lecia szkoły, która przez lata swojej działalności kształciła polskich aktywistów na całym świecie oraz wspierała ambitne i zaangażowane jednostki w Polsce.

W wizycie w Senacie wzięli udział: Artur Banaszkiewicz (koordynator kampanii „Jesteś u siebie. Zagłosuj!”), Joanna Dobosz-Chuda (jedna ze współorganizatorek festiwalu Polskiej Sztuki w Limerick – Polish Art Festival), Barnaba Dorda (koordynator kampanii „Jesteś u siebie. Zagłosuj”), Sylwia Gołębiewska (dyrektor polskiej Szkoły w Dundalk) oraz Agnieszka Wieczorkowska (Blue Pear – Association for Creative Education, BADIG, Ballymun Intercultural Group). Wszyscy działają w Forum Polonia.

 

senat

Share